Inzerce

Pravidelnost stravy a důležitost snídaně

V jedné americké knize Muž 2.0 aneb jak se stát alfa samcem s předmluvou od Arnolda Schwarzeneggera jsem četl, že tradiční snídaně vytváří velké stravovací okno, tzn. počet hodin během dne, kdy požíváme jídlo. Typicky je 15-ti hodinové, mezi 7 ranní a 10 večerní. Údajně v jedné nedávné přelomové studii vědců ze Salk Institute for Biological Studies se zjistilo, že větší stravovací okno je spojeno s větším ukládáním tuku a vyšší pravděpodobností zdravotních problémů, jako je diabetes nebo onemocnění jater. Studie byla prováděna zatím pouze na myších. Byla jim podávána vysoce tučná strava, kdy jedna skupina myší jedla, kdykoliv chtěla, a druhá pouze 8 hodin denně. U první skupiny byla naměřena vysoká hladina cholesterolu, glukózy a poškození jater. Druhá skupina vážila o 28 % méně a neměla žádné zdravotní problémy, přestože snědla stejné množství tučných potravin. Zřejmě tedy při omezení denní doby, kdy jíme, se tělu lépe daří metabolizovat tuk, glukózu a cholesterol. Stejně jako zpochybňují snídani, jako nejdůležitější jídlo dne, tak zpochybňují také fakt, že častým jídlem nakopneme svůj metabolismus. Co o tom soudíte? Martin71  |  19.11. 2015, 08:01 Dobrý den, debaty - o tom kolikrát denně jíst, jak často, s jakými intervaly, co je ideální, zda zdravější je více menších porcí nebo méně větších porcí - jsou nekonečné. Jak výsledky Vámi uváděné studie prováděné na myších lze aplikovat na člověka si zcela zasvěceně netroufnu komentovat. Ale mohu dát příklad jiné studie, která byla prováděna a prezentována lékaři Centra diabetologie IKEM Praha v loňském roce (podobná studie byla prováděna i v Nizozemsku - Amsterdamu). Probandy (27+27) byli diabetici 2. typu a zkoumali, zda je vhodnější jíst 6x denně nebo zda jíst pouze 2x denně. Jedli stravu o stejné energetické hodnotě nastavené na redukci, ale v jiných intervalech. Výsledky byly - bohatá snídaně a oběd (2 porce denně), měli mnohem pozitivnější účinek na tělesnou hmotnost (snížení), obsah tuku v játrech, hodnoty glykemie, inzulinovou senzitivitu a další faktory než dieta rozdělená do 6 menších porcí. Zkoumání trvalo 12 týdnů a po této době si obě skupiny režimy tzv. vyměnily. I přesto se na stávajících doporučeních – jíst 6x denně zatím nic nemění, protože tuto skutečnost musí potvrdit mnohem rozsáhlejší studie. Musím ale uvést, že k pozitivním změnám došlo u obou skupin. Po zveřejnění této studie jsem se setkala i s žádostí diabetiků o nastavení režimu na 2 jídla denně. Prakticky to zatím není hojně využíváno, souvisí to totiž i s jinými okolnostmi. Zajímavé ještě bylo, že snídani probandi jedli mezi 6,00 - 10,00 hod. a oběd mezi 12,00 -16,00 hod. Hodnotit vhodnost a nevhodnost snídaně obecně je velmi problematické. Někdo snídá v 6,00 hod. a jiný v 10,00 hod. Ten, kdo snídá v 6,00 by mohl jídlo po 10,00 hod. pomalu považovat za brzký oběd. Takže polemika o snídani bude také souviset s denní načasováním, pracovním nasazení, fyzické aktivitě, fyziologických parametrech (slinivka břišní je v dopoledních hodinách mnohem aktivnější než později během dne) aj. a začíná nám do toho vstupovat mnoho proměnných. Nesmíme zapomínat, že podstatné je složení stravy. Mé zkušenosti mi říkají, že stravovací režim by měl být pravidelný – já bych se přimlouvala alespoň za 3 jídla denně. Lidské tělo, metabolismus má obrovskou paměť a to jak negativně, tak pozitivně. Zcela prakticky - v redukční dietě např. o hodnotě 5000 kJ denně bych si dokázala představit jíst ve dvou porcích o hodnotě 2500 kJ, ale při celkem obvyklé denní potřebě 9000 kJ by jedna porce odpovídala hodnotě 4500 kJ. Buď by byla velmi objemná (problém ujíst porci) nebo zcela nevhodně složená z potravin nesoucích velké množství energie (tuky). V tomto nevidím rozumný benefit.

Nahoru
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace