Inzerce

Proč po 40 pravidelně cvičit, jak si najít motivaci?

Asi čekáte litanie na téma, jak je cvičení prospěšné zdraví, konkrétně na srdce, působí příznivě na cholesterol a další tuky, na krevní tlak, je prevencí obezity, cukrovky, osteoporózy atd. Myslíte, že zrovna tohle vás po čtyřicítce bude motivovat? Bolí vás snad čerstvě vznikající ateromový plát v cévě? Dělá zpočátku něco? A co mírně zvýšený tlak? Nebo počínající řídnutí kostí. To ještě také necítíte, je to tak? Přiměje vás to tedy k akci? Pokud roky necvičíte, tak asi ne. Mám ale jiný motivátor! :-)

To všechno sice víme. Je však otázka, zda jsme schopni své pohybové zvyklosti změnit, pokud nás momentálně ještě nic z toho viditelně netrápí. Byť proces z nepohybu již možná v organismu začal. Své pohybové zvyklosti jsou mnozí schopni změnit až po prvním infarktu nebo díky omezením plynoucím z dalších onemocnění. To už je ale pozdě. Proces zhoršené kvality života je již z našeho nepohybu v pohybu.Nechci zpochybňovat pozitivní vliv cvičení na lidské zdraví. Na kardiovaskulární systém je neoddiskutovatelný, jako prevence obezity i cukrovky 2. typu také. I když tady je to sporné, pokud cvičení převáží několik 100gramových balení M and M´s, jako je tomu u mě. Pohyb zabraňuje i zvýšenému srážení krve. Má vliv na strukturu kostí, ta díky pasivitě řídne.

Tak co by vás tak mohlo přesvědčit? Že by vyplavené endorfiny po ranním cvičení a dobrá nálada hned na počátku dne? To asi mnohé také ne.

Je rozdíl mezi vypracovanou a nevypracovanou postavou s kily navíc.

Jedno moje nedávné zjištění by vás však motivovat mohlo. Tedy aspoň ženy.

Jak víte, v roce 2013 jsem se díky knize Žena po 40 pustila do pravidelného cvičení. Proč? Nabrala jsem 2 kila, která nešla shodit, aniž bych tehdy jedla čokoládky v takovém množství jako nyní. Také jsem se necítila dobře, tělo evidentně volalo o pomoc.

Cvičení jsem již od té doby nikdy nezanechala, cvičím pravidelně každý den ráno. Musím kvůli tomu vstát o hodinu dříve, než jsem vstávala, abych se nejdříve stihla probrat. Už přece jenom nejsem schopna po vypnutí budíku ihned vyskočit z postele. Pak si ke cvičení musím vymačkat pomeranč nebo půl grepu a zředit je do půllitru vodou. Následně se přesunu do své sklepní „tělocvičny“. To je prostor ke cvičení o velikosti 1,5x1,5 m, kde se převléknu a za zvuků Don´t stop me now s Freddiem Mercurym začnu cvičit. Mou sestavu již tady dobře znáte: Domácí cvičení.

Domácí cvičení

Váhu jsem si jakž takž udržovala chvílemi tu na konci experimentu se Ženou po 40, chvílemi o 2 kg více, ale nikdy jsem jim nedošla k váze před Ženou po 40. Cítila jsem se fyzicky výborně. V létě vždy ještě lépe, mohla jsem běhat a více inline bruslila. 

Bohužel, přišla zima a mně teplomilnému tvoru, který venku neběhá při teplotě pod 10 stupňů – a to jsem se, prosím, zlepšila – dříve to bylo pouze pod 20, nezbývá, než se smířit s jednou denní pohybovou aktivitou a oželet ty letní odpolední, večerní a víkendové.

Do toho se nám vloudila příprava na svátky v podobě pečení cukroví, které máme opravdu výtečné, ale jako každé výtečné cukroví obsahuje cukr a z poloviny máslo. Nemohlo to dopadnout jinak, než že jsem zdárně své vypracované svaly obalovala tukem.

Ani nevíte, jak jsem se těšila, až je vyjezdím na svazu během 4denního vánočního lyžování. Nenajezdili jsme však toho tolik, kolik bych si představovala, do toho ještě ta úžasná kuchyně, která tam byla, no, nebudu vás napínat, došla jsem váhově do stavu jako před Ženou po 40. Kupodivu, i když v oblečení se necítím úplně komfortně, náladu mně to tentokrát nekazí. Proč?

Lyžování

Na fyzičce a obraze v zrcadle záleží

To je jednoduché. Když má člověk fyzičku, ke které stačí denně půlhodinové cvičení, cítí se fyzicky dobře. Ale mnohem důležitější je, jaký pocit máte ze své vizáže. U nás žen to platí dvojnásob. Ti, co nám tady chtějí kázat o vnitřní kráse, tak ti ať se jdou dnes angažovat jinam. Mimochodem tu vnitřní také doufám nezanedbávám a mentálně na sobě pracuji. Když však v zrcadle vidíte nevytvarovaný žok, tak z toho asi bůhvíjakou radost mít nebudete. Ale když stejný žok začnete opracovávat, tak aniž byste zmenšili jeho váhu, do měsíce bude vypadat zcela jinak.

Co vám takový pohled po měsíci pravidelného denního půlhodinového cvičení přinese, si možná nedokážete nyní zcela představit. Ale zkuste snít o tom, jak by mohlo vypadat – i při mírné nadváze – vaše tělo s vypracovanými svaly a u toho snění zkuste každý den půl hodiny cvičit. Výsledek se do měsíce dostaví.

Pohled do zrcadla – zformovaná postava i s kily navíc vypadá dobře, také motivuje v pohybu pokračovat, aby se množství tuku i nadále zmenšovalo.

A věřte mi, že pokud jste ani po měsíci nezhubli a chtěli byste, tak vás vaše vypracované tělo bude motivovat jít dále. Tedy zaměřit se na výživu, její postupné úpravy. To ostatně můžete s námi v Hubnutí s BOL, které bude v nejbližších měsících startovat. Příp. si můžete přečíst, jak na to šly naše poslední úspěšné účastnice:

Cvičení přináší i další bonusy 

Cvik k posílení celého hlubokého stabilizačního systému včetně pánevního dna

Také vám cvičení pomůže odstranit bolesti zad, zejména podél páteře, nebo bolesti krku, pokud je již pociťujete. Ženám, které mají problém s pánevním dnem, jej vhodné cvičení zpevní. Na výše zmíněné jsou nejlepší cviky, které jsme před měsícem uvedli do knížky pro dospívající dívky a slouží k posílení celého hlubokého stabilizačního systému včetně pánevního dna. Jedná se o úžasné zábavné cviky na míči. Efekt posílení pánevní svaloviny se pak může odrazit i v lepším prožitku při sexu.

A ještě jedno pozitivum cvičení má. Většina z nás již trpí na takové ty nepěkné žilky, převážně na lýtkách. Zvláště, když máme pěkně vytvarovaná lýtka, je mrzuté, že nemůžeme chodit bez nebo v průhledných silonkách. Tak přesně na to pravidelný pohyb také funguje. Úplně problému nezabrání, pokud na žilky geneticky trpíte, počítejte, že se stav bude stále zhoršovat, ale ne tak výrazně, jako když pravidelně necvičíte.

Tak co, přesvědčila jsem vás? :-) Bylo těch argumentů dostatek?

Pokud ano, zkuste to i vy. 

Ještě pár rad na závěr, abyste neskončili hned po prvním pokusu:

1. Najděte si svoji vlastní sestavu. Málokomu vyhovuje ta od jiných. Osobně jsem čerpala ze cvičení v posilovně, kam jsem dlouhodobě docházela, ale vyhodila jsem ze sestavy cviky, které mně nedělaly dobře na záda a naopak přidala ty na postranní břišní svaly, abych měla ploché břicho bez rozestupu přímých břišních svalů. To je velký krůček k úspěchu. Nepřejímat tupě něčí program jenom proto, že je zrovna in podle toho cvičit. Nebudu daleko od pravdy, když předpovím, že vám to vydrží jenom chvilku. Zatímco když si postupně dáte dohromady cviky, které u vás fungují, baví vás – někdo je spíše na statické zatínání svalů, jiný naopak potřebuje dynamiku, akci – vnesete do cvičení vlastní invenci, cviky vás rozhodně bavit nepřestanou, ale budete se jim věnovat dlouhodobě, doplňovat a rozvíjet je.

Volte přesně stanovenou dobu 

2. Ke cvičení si zvolte přesně stanovenou dobu. Když si řeknete: „Musím, každý den cvičit, jak mi to vyjde,“ počítejte s tím, že výsledek bude následující: Pokud si neodcvičíte hned ráno, stále vás pocit, že musíte cvičit, bude tížit v hlavě, nakonec se ke cvičení nedostanete, budete mít ze sebe špatný pocit a pak to raději vzdáte úplně.

Cvičte mimo denní povinnosti

3. Proč cvičím o půl šesté ráno? Protože všichni spí, nikdo za mnou nepřijde, zvláště děti, že rychle potřebují to a to, neobtěžuje mě zvonění telefonu nebo pošťáka se zásilkou. Zkrátka v tuto dobu se plně fyzicky i duševně mohu věnovat cvičení.

Když jednou nebo 2x týdně vynechám, nic se nestane

4. A ještě jedno upozornění na závěr. Někdo cvičení trvale vzdá jenom proto, že se mu dnes nepodařilo cvičit. Má z toho černé svědomí a chuť do dalšího cvičení upadá. Tímto se nenechte zneklidnit. Nejsme stroje, nemáme každý den stejně energie, stejný program, stejně času, tak se probůh nic nestane, když vám to jednou nebo dvakrát týdně nevyjde. Ale vícekrát bych si cvičení vynechat nedovolila. Resp. se mně to s přibývajícími roky cvičení stává pouze zřídka, že vynechám. Většinou, když se mně neplánovaně něco nahromadí a potřebuji čas navíc, tak si vezmu ten původně plánovaný na cvičení. Samozřejmě o víkendech si dopřeju luxus se vyspat a rozhodně nevstávám kvůli cvičení o půl šesté ráno, ale jdu cvičit, až se spontánně probudím. Nejednou to bývá až těsně před 10. :-)

Co mě ještě baví?

5. Nechci vypadat jako Jezinka. Hned poté, co vás stáhnu k pravidelnému cvičení, tak to zkouším s dalším. Ale nedá mně to. Zkuste si ke cvičení najít ještě další pro vás líbivé aktivity. V zimě bruslení, lyžování, sáňkování s dětmi – u toho se rodič také dost nadře, příp. plavání, což je úžasný sport, kdyby mně v tom bazénu nebyla taková zima a ty vlasy tak rychle neztrácely barvu. V létě je nabídka sportů samozřejmě pestřejší.

Držím vám palce, ať v sobě naleznete dostatek pevné vůle. Abyste si nemysleli, budu to zažívat s vámi. Dala jsem si ke cvičení závazek, že omezím ty každodenní sladkosti. A najdu si ještě půlhodinu odpoledne navíc k dalšímu sportu. Tak si vlastně budeme držet palce vzájemně a můžeme si v diskuzi napsat, jak nám to jde a jakých úspěchů jsme dosáhli. Příp. i vložit foto.

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Související články

Cvičit CORE neboli jádro je dnes v oblasti fyzioterapie a fitness velmi populární, jak se říká, je IN. Je jádrem ke správnému držení těla, zpevnění těch nejdůležitějších svalů, prevencí možných problémů a bolestí.

Po vydání Ženy po 40 s cviky proti věku Mgr. Kamily Vorlové jsem čelila stále stejným dotazům stran mého cvičení doma. Byly tak časté a tak stejné, že jsem jednou neprozřetelně slíbila vše nafotit a nechat okomentovat právě naší fyzioterapeutkou. A protože sliby se údajně plní o Vánocích, tak i my přicházíme s malým dárkem. V měsících zimní hojnosti kalorické stravy a méně pohybu to vypadá, že v pravý čas. Přejeme mnoho inspirace k vlastnímu pohybu!

Nahoru
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace