Inzerce

Jak ozdravit svá játra? Pošlete je na měsíc do ozdravovny!

Po Vánocích si někteří optimističtí jedinci dávají do nového roku různá předsevzetí. Často zde zazní: Co bych mohl udělat dobrého pro své zdraví? Ale přiznejme si, jak se ke svému tělu chováme během roku. Dnes bychom se mohli zaměřit na orgán, který je uložen pod bránicí, a má více funkcí než vrchní velitel české armády. Jsou to naše játra.

Játra se podílejí na látkové přeměně, produkují žluč potřebnou k trávení tuků, probíhá zde syntéza složek krevní srážlivosti, je to také spižírna zásobních látek (vitamíny, glykogen….) a v neposlední řadě detoxikují. Detoxikace léků, alkoholu a jiných toxinů je životně důležitý proces. Právě o Vánocích a na Silvestra nebývá o tučná a sladká jídla nouze a alkohol teče proudem. 

Co pro naše játra můžeme udělat? Pošleme je na měsíc do „ozdravovny“!

Co MUSÍME pro játra v ozdravovně udělat? 

1. V první řadě je nutné vyloučit alkohol (měsíc je minimum). Úplně, nekompromisně. I vinný střik je alkohol.

Proč? Alkohol je pro organismus toxická látka, kterou přednostně odbourávají játra.

2. Nepijte černou kávu. Můžeme ji nahradit zeleným a bílým čajem.

Proč?  Kofein i tein jsou látky, které při detoxikaci zatěžují játra.  

3. Vynechat alespoň na měsíc uzeniny.

Proč? Je zde vysoké množství skrytých živočišných tuků, solí a konzervantů (éček“ neboli chemických látek, které játra musí odbourávat. Potíže může způsobit kumulace vícero takových potravin dohromady. Nejčastější jsou to dochucovadla, zvýrazňovače chutí a barviva.

4. Úplně vyloučit potraviny s transmastnými kyselinami (ztužené tuky, sušené polotovary na přípravu koláčů a palačinek, fast food, ….).

Proč?  Podporují vznik steatózy jater (ztučnělá játra).

5. Dát přednost rostlinným proteinům před živočišnými (tofu, sója, čočka, hrášek).

Proč? Jsou snadněji stravitelné a nemají množství skrytého tuku.

6. Vynecháme potraviny s izolovanou fruktózou (nealko slazené nápoje, keksíky, plněné čokolády). 

Proč? Ve vysoké míře podporují ukládání tuku do jater.

Co MŮŽEME udělat na podporu ozdravné kúry jater?

1. Každý den sníst 1 lžičku panenského lněného nebo konopného oleje.

Proč? Je to zdroj esenciálních nenasycených mastných kyselin, především omega-3 mastné kyseliny, které mohou snížit množství tuku uloženého v játrech.

2. Přidat do jídelníčku ostropestřec mariánský, česnek, selen, ořechy, zeleninové šťávy (mrkev, červená řepa, špenát).

Proč? Pro své složení podporují obnovu jaterních buněk. Jsou zdrojem vitamínů E a B, mědi, železa apod.

Co si koupit v lékárně esenciální fosfolipidy?

Jako doplněk hepatoprotektivní kúry je to jedna z možností příjmu těchto látek.

3. Jíst každý den syrové ovoce a zeleninu. Na podporu jater je výborná řepa, mrkev, rukola, česnek a z ovoce banány, borůvky, meruňky….).

Proč? Jedná se o důležité antioxidanty a zdroje vitamínů, které přispějí ke správné funkci jater.

Nepřejídejte se! Hýbejte se! A hlavně buďte pozitivní!

 

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Související články

V minulém článku jsme se zabývali játry. Další orgán, který si nejen po Vánocích zaslouží naši pozornost, jsou ledviny. I ony tvoří životně důležitou součást našeho těla. Ačkoliv je to orgán párový a dá se žít i s jednou ledvinou, tak je zapotřebí si je chránit. 

O úloze snídaně se toho napsalo mnohé. Podle všeobecně známého přísloví „Snídej jako král, obědvej jako rádce a večeř jako chuďas“, to vypadá, že snídaně je nejdůležitějším jídlem dne. Pravdou je, že není jídlo důležitější a méně či více důležité.  Podstatné je také kolik a co jíme. 

Není snad jiné oblasti života, ve které by se to hemžilo více protichůdnými doporučeními, než je právě výživa. Nikde jinde se nesetkáváme v takové míře s potíráním předchozích doporučení, kdy chvíli je mléko dobře, pak zase úplně špatně. Jednou jsou nám vajíčka zakazována, že ty snad jíst pouze v případě, chystáme-li se do hrobu, pak zase odborníci přiznají, že vlastně ty hormony a vitamín D naše tělo z něčeho vytvářet musí. V současnosti se na pomyslný vrchol pyramidy výživových diskuzí a sporných témat dostává lepek, potažmo mouka. Jak to s nimi vlastně je? Na to jsme se zeptali naší dvorní nutriční terapeutky Jany Eliášové.

Významný britský lékař, spisovatel, komentátor, sloupkař Ben Godacre potřebu svůj život dramatizovat slovem detoxikace popsal velmi trefně, kdy užil něco ve smyslu: Zatímco my se snažíme po flámu odpočívat, dát si víc salátu a žít zdravěji, celebrity detoxikují.

Nahoru
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace