Inzerce

Jak ozdravit svá játra? Pošlete je na měsíc do ozdravovny!

Po Vánocích si někteří optimističtí jedinci dávají do nového roku různá předsevzetí. Často zde zazní: Co bych mohl udělat dobrého pro své zdraví? Ale přiznejme si, jak se ke svému tělu chováme během roku. Dnes bychom se mohli zaměřit na orgán, který je uložen pod bránicí, a má více funkcí než vrchní velitel české armády. Jsou to naše játra.

Játra se podílejí na látkové přeměně, produkují žluč potřebnou k trávení tuků, probíhá zde syntéza složek krevní srážlivosti, je to také spižírna zásobních látek (vitamíny, glykogen….) a v neposlední řadě detoxikují. Detoxikace léků, alkoholu a jiných toxinů je životně důležitý proces. Právě o Vánocích a na Silvestra nebývá o tučná a sladká jídla nouze a alkohol teče proudem. 

Co pro naše játra můžeme udělat? Pošleme je na měsíc do „ozdravovny“!

Co MUSÍME pro játra v ozdravovně udělat? 

1. V první řadě je nutné vyloučit alkohol (měsíc je minimum). Úplně, nekompromisně. I vinný střik je alkohol.

Proč? Alkohol je pro organismus toxická látka, kterou přednostně odbourávají játra.

2. Nepijte černou kávu. Můžeme ji nahradit zeleným a bílým čajem.

Proč?  Kofein i tein jsou látky, které při detoxikaci zatěžují játra.  

3. Vynechat alespoň na měsíc uzeniny.

Proč? Je zde vysoké množství skrytých živočišných tuků, solí a konzervantů (éček“ neboli chemických látek, které játra musí odbourávat. Potíže může způsobit kumulace vícero takových potravin dohromady. Nejčastější jsou to dochucovadla, zvýrazňovače chutí a barviva.

4. Úplně vyloučit potraviny s transmastnými kyselinami (ztužené tuky, sušené polotovary na přípravu koláčů a palačinek, fast food, ….).

Proč?  Podporují vznik steatózy jater (ztučnělá játra).

5. Dát přednost rostlinným proteinům před živočišnými (tofu, sója, čočka, hrášek).

Proč? Jsou snadněji stravitelné a nemají množství skrytého tuku.

6. Vynecháme potraviny s izolovanou fruktózou (nealko slazené nápoje, keksíky, plněné čokolády). 

Proč? Ve vysoké míře podporují ukládání tuku do jater.

Co MŮŽEME udělat na podporu ozdravné kúry jater?

1. Každý den sníst 1 lžičku panenského lněného nebo konopného oleje.

Proč? Je to zdroj esenciálních nenasycených mastných kyselin, především omega-3 mastné kyseliny, které mohou snížit množství tuku uloženého v játrech.

2. Přidat do jídelníčku ostropestřec mariánský, česnek, selen, ořechy, zeleninové šťávy (mrkev, červená řepa, špenát).

Proč? Pro své složení podporují obnovu jaterních buněk. Jsou zdrojem vitamínů E a B, mědi, železa apod.

Co si koupit v lékárně esenciální fosfolipidy?

Jako doplněk hepatoprotektivní kúry je to jedna z možností příjmu těchto látek.

3. Jíst každý den syrové ovoce a zeleninu. Na podporu jater je výborná řepa, mrkev, rukola, česnek a z ovoce banány, borůvky, meruňky….).

Proč? Jedná se o důležité antioxidanty a zdroje vitamínů, které přispějí ke správné funkci jater.

Nepřejídejte se! Hýbejte se! A hlavně buďte pozitivní!

Vyzkoušejte recept: 

Avokádovo-špenátové těstoviny

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Související články

Kůže je důležitý orgán, který je třeba chránit a starat se o něj. Celé Vaše tělo je oblečeno do kůže. Plocha, která pokrývá člověka je u dospělého jedince cca 1,5-2m2. Podle toho jak moc jste vyrostli do výšky a šířky. Kůže roste s vámi. A je to nejlepší ochranný val proti vnějšímu světu. 

V minulém článku jsme se zabývali játry. Další orgán, který si nejen po Vánocích zaslouží naši pozornost, jsou ledviny. I ony tvoří životně důležitou součást našeho těla. Ačkoliv je to orgán párový a dá se žít i s jednou ledvinou, tak je zapotřebí si je chránit. 

O úloze snídaně se toho napsalo mnohé. Podle všeobecně známého přísloví „Snídej jako král, obědvej jako rádce a večeř jako chuďas“, to vypadá, že snídaně je nejdůležitějším jídlem dne. Pravdou je, že není jídlo důležitější a méně či více důležité.  Podstatné je také kolik a co jíme. 

Není snad jiné oblasti života, ve které by se to hemžilo více protichůdnými doporučeními, než je právě výživa. Nikde jinde se nesetkáváme v takové míře s potíráním předchozích doporučení, kdy chvíli je mléko dobře, pak zase úplně špatně. Jednou jsou nám vajíčka zakazována, že ty snad jíst pouze v případě, chystáme-li se do hrobu, pak zase odborníci přiznají, že vlastně ty hormony a vitamín D naše tělo z něčeho vytvářet musí. V současnosti se na pomyslný vrchol pyramidy výživových diskuzí a sporných témat dostává lepek, potažmo mouka. Jak to s nimi vlastně je? Na to jsme se zeptali naší dvorní nutriční terapeutky Jany Eliášové.

Nahoru
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace