Inzerce

Jak ozdravit svou kůži? Nechoďte s kůží na trh!

Kůže je důležitý orgán, který je třeba chránit a starat se o něj. Celé Vaše tělo je oblečeno do kůže. Plocha, která pokrývá člověka je u dospělého jedince cca 1,5-2m2. Podle toho jak moc jste vyrostli do výšky a šířky. Kůže roste s vámi. A je to nejlepší ochranný val proti vnějšímu světu. 

Nejprve malá sonda pod povrch kůže.

Kůži tvoří 3 vrstvy:

  • POKOŽKA – u malých dětí heboučká a růžová. Pokožku na povrchu tvoří odumřelé buňky, které nás chrání před bakteriemi a jinými vlivy okolního světa. Pod odumřelou vrstvou je spodní vrstva, která plodí nové buňky a posílá je nahradit ty odumřelé. Výměna trvá cca 25-27 dní.
  • KŮŽE – vrstva kůže s kolagenem
  • PODKOŽNÍ VAZIVO – nejhlubší vrstva s tukovou výplní. 

Čím nám je kůže prospěšná?

V první řadě nás chrání před přímými vlivy vnějšího okolí.

Neméně důležitá je ochrana před infekcí (pokud je naše kůže zdravá, bakterie se na kůži špatně usídluje). Ale pozor! Na lidské kůži žije i velké množství bakterií, které tvoří přirozenou součást naší pokožky.  

Je naším styčným důstojníkem při komunikaci s okolím (můžeme vnímat chlad, teplo, kočičí kožíšek, kaménky pod bosými chodidly, ……)

Pigmentace kůže, kterou obstarává melanin, nás chrání před UV zářením. 

Pomáhá našemu organismu regulovat teplotu (v kůži je velké množství kapilár, které odvádějí nebo naopak udržují teplo).

Proč se o kůži strat, jsme si uvedli výše. A nyní je na místě otázka „Jak můžeme podpořit , aby naše kůže byla zdravá  a krásná“.  

Jak chránit pokožku v zimě a létě

1. V první řadě si hlídejte pitný režim

Proč? Voda je pro naše žití tak důležitá, že se bez ní obejdeme maximálně 3-4 dny (záleží na okolní teplotě a naší kondici). Denně bychom měli vypít 1,5-2,5 litru vody, minerálních vod s nízkým obsahem sodíku nebo bylinkových čajů. Dehydratace má přímý vliv na hydrataci pokožky. Když je kůže dehydrovaná, ztrácí svou elasticitu a pružnost. Taková kůže vypadá unaveně a stárne rychleji než roky v kalendáři.

2. Když venku mrzne, používejte krémy a kosmetiku, jejímž základem jsou oleje (nejlépe mandlový)

3. I v zimě používejte UV filtry. Hlavně pokud se nacházíte na horách (lyžujete, běžkujete, tůrujete).

4. Chraňte si ruce, uši i nos. Když venku mrzne a je vítr, tak tyto naše části těla jsou odhalené a trpí. 

5. Nekuřte! Vaše kůže vám poděkuje. 

6. Dbejte na správný způsob hygieny. Nepoužívejte deodoranty, mýdla a sprchové gely, které obsahují konzervanty a látky (např. antibakteriální mýdla), které poškozují přirozenou ochrannou bariéru kůže.

Co MŮŽEME z hlediska stravy udělat na podporu zdravé kůže?

V létě pár jednoduchých stravovacích opatření může pomoci s ochranou kůže před nadměrným spálením, stárnutím, nepěknými skvrnami a možná i něčím horším.  

Neznamená to, že bychom se neměli vyhýbat přímému slunci během dne. Samozřejmostí je použití pokrývky hlavy a slunečních brýlí.

Ale ochranné faktory se nacházejí i ve stravě. Zde uvádíme ty nejjednodušší pokrmy.

MRKEV – můžeme ji koupit v každém obchodě s potravinami a lehce si ji také dopěstujeme na zahrádce. Tato oranžová zelenina je bohatá na karoten, který chrání pokožku před UV zářením, aby nepronikalo hlouběji do kůže. 2 větší mrkve denně nás zásobí cca 27 mg betakarotenu.  Potraviny bohaté na karoten jsou i meruňky, rajčata, špenát a další.

BATÁTY – použití těchto sladkých brambor vede ke zvýšenému příjmu vitamínů, které chrání buňky kůže před volnými radikály. Jde především o vyšší příjem vitamínů C a E. Tím se také zvýší odolnost kůže proti spálení.

OLIVOVÝ OLEJ – především při kombinovaném užití se zeleninou a luštěninami výrazně zvyšuje schopnost kůže chránit se před předčasným stárnutím a vráskami.

PARA OŘECHY – surovina bohatá na selen. Selen pomáhá chránit pokožku před UVB zářením. Je to silný antioxidant. Stačí 5-7 kusů ořechu denně a denní dávka je zajištěna. Na selen jsou bohaté i jiné potraviny. Jedná se hlavně o celozrnnou pšenici, celozrnnou rýži nebo také losos.

OVESNÉ VLOČKY – tato velmi oblíbená součást našeho jídelníčku je velmi bohatá na vitamín B6 a měď. Jeho dostatečná přítomnost ve stravě pomáhá tvorbě pigmentu melaninu, který chrání naši kůži před slunečními paprsky. Dalším zdrojem těchto látek jsou i luštěniny.

SUŠENÉ ŠVESTKY – jsou bohatým zdrojem antioxidantů, a tím chrání pokožku před volnými radikály, které mohou způsobit kůži vystavené slunečním paprskům spálení, vrásky a rakovinu kůže. Podobný účinek má i granátové jablko.

  Pijte vodu! Hýčkejte kůži z venku i zevnitř! 

 

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Související články

V minulém článku jsme se zabývali játry. Další orgán, který si nejen po Vánocích zaslouží naši pozornost, jsou ledviny. I ony tvoří životně důležitou součást našeho těla. Ačkoliv je to orgán párový a dá se žít i s jednou ledvinou, tak je zapotřebí si je chránit. 

Po Vánocích si někteří optimističtí jedinci dávají do nového roku různá předsevzetí. Často zde zazní: Co bych mohl udělat dobrého pro své zdraví? Ale přiznejme si, jak se ke svému tělu chováme během roku. Dnes bychom se mohli zaměřit na orgán, který je uložen pod bránicí, a má více funkcí než vrchní velitel české armády. Jsou to naše játra.

O úloze snídaně se toho napsalo mnohé. Podle všeobecně známého přísloví „Snídej jako král, obědvej jako rádce a večeř jako chuďas“, to vypadá, že snídaně je nejdůležitějším jídlem dne. Pravdou je, že není jídlo důležitější a méně či více důležité.  Podstatné je také kolik a co jíme. 

Není snad jiné oblasti života, ve které by se to hemžilo více protichůdnými doporučeními, než je právě výživa. Nikde jinde se nesetkáváme v takové míře s potíráním předchozích doporučení, kdy chvíli je mléko dobře, pak zase úplně špatně. Jednou jsou nám vajíčka zakazována, že ty snad jíst pouze v případě, chystáme-li se do hrobu, pak zase odborníci přiznají, že vlastně ty hormony a vitamín D naše tělo z něčeho vytvářet musí. V současnosti se na pomyslný vrchol pyramidy výživových diskuzí a sporných témat dostává lepek, potažmo mouka. Jak to s nimi vlastně je? Na to jsme se zeptali naší dvorní nutriční terapeutky Jany Eliášové.

Nahoru
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace